maandag 27 december 2010

Muzische leerlijnen

Een hele tijd geleden kregen we de opdracht om eens na te gaan hoe het op onze stageschool gesteld is met de muzische leerlijnen. Ik trok naar mijn school met de vraag in welke mate deze leerlijnen bekend zijn en of er gebruik van wordt gemaakt. Ik kwam te weten dat mijn stageschool reeds verschillende inspanningen doet op het gebied van muzo. De leerkrachten zijn nu zo'n drie jaar bezig met het organiseren van muzomomenten. Dit zijn momenten tijdens dewelke alle leerlingen van de school rond een bepaald thema werken en dit binnen de verschillende muzische domeinen. De leerlingen schuiven dan gedurende enkele weken door van leerkracht naar leerkracht en kunnen op deze manier proeven van de verschillende muzische deeldomeinen. De leerkrachten zitten voor, tijdens en na deze activiteiten geregeld samen om de boel te evalueren. Dankzij het organiseren van deze muzomomenten hebben de leerkrachten meer inzicht gekregen in de leerplannen.

De muzomomenten waarover ik net sprak worden dus georganiseerd voor de hele school, maar ook in de verschillende klassen wordt er rond muzo gewerkt. De klasleerkrachten vullen na elke activiteit een document in waarop de verschillende doelen van de deelleerplannen worden aangeduid. Op deze manier kunnen ze bewaken of ze voldoende variƫren en of alles wel eens aan bod kwam.

De leerkrachten op mijn stageschool beseffen dat dit nog maar een begin is. Ze willen de volgende jaren verder aan de slag gaan met de muzische leerlijnen en willen hun kennis en gebruik ervan nog verder uitbreiden!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten