zaterdag 15 januari 2011

Creastage Dworp

Van dinsdag tot en met vrijdag bevonden we ons met het hele derde jaar van de opleiding in Dworp voor de creastage. We beleefden leuke dagen en toonden ons hierbij van onze meest muzische kant! Hieronder een overzicht van onze activiteiten per dag:

Dinsdag werkten we vooral aan ons eigen toonmomentje. In een groepje van 6 studenten bereidden we een stuk voor gebaseerd op de Griekse mythe 'Het Parisoordeel'. Ruth, Caroline, Katrien, Saskia, Sanne en ik (a.k.a. 'De Kronkels') hadden op voorhand de rollen verdeeld en hadden reeds besloten dat we de mythe een hedendaags tintje wouden meegeven. We kozen muziek (van Mozart tot Black Eyed Peas), bewegingen, teksten en een gedicht om ons schouwspel vorm te geven. Bij dit alles merkte ik dat de samenwerking in ons groepje erg vlot verliep. We zaten op dezelfde golflengte en maakten tijdens de voorbereidingen van het toonmoment veel plezier. We repeteerden ons stukje ook enkele malen en zagen dat het goed zat. 's Avonds maakten we nog een wandeling in Dworp en konden we nog even nakaarten in de bar. Een leuke eerste dag!

Woensdag mochten alle groepjes hun toonmoment repeteren in 'De Put'. Ons groepje kwam als eerste aan de beurt. We brachten ons stukje en maakten met Meneer Van Lokeren afspraken in verband met de muziek, de belichting, het decor,... Na deze repetitie waren we zeer tevreden en konden we haast niet wachten om 'Het Parisoordeel' voor te stellen aan de groep. Hiervoor moesten we echter nog wachten tot 's avonds. Het was namelijk de bedoeling dat we de rest van de dag workshops zouden voorbereiden voor de dag erna. Met 18 studenten zaten we samen om 3 workshops in elkaar te steken. We kozen voor een workshop 'Maskers maken', een workshop 'Bewegingsexpressie' en een workshop 'Muzisch taalgebruik', dit alles in het teken van de opera.

's Avonds was het grote toonmoment dan eindelijk aangebroken. We maakten ons klaar en trokken met z'n allen naar 'De Put' voor de voorstelling van onze Griekse mythen. Ik was onder de indruk van de verschillende toonmomentjes. Het niveau lag enorm hoog, elk groepje bracht het beste van zichzelf.Ik was zeker en vast ook tevreden over de prestatie van mijn groepje. We deden het nog beter dan tijdens de repetities en met onze aangepaste kledij en make-up was het natuurlijk helemaal af!

Ik en Ruth als Paris en Aphrodite

Katrien en ik (Zeus en Paris) bereiden ons voor...

Donderdag
kwamen de kinderen van het vierde, vijfde en zesde leerjaar van de basisschool Sint-Victor. Ze namen deel aan de workshops die wij in goede banen probeerden te leiden. Ik en de andere leden van 'De Kronkels' namen de workshop 'Maskers maken' voor onze rekening. We lieten de kinderen zich even inleven in bepaalde personages en lieten hen dan maskers maken voor een personage naar keuze.


Aan de slag...

Enkele maskers
Nadat de kinderen 3 workshops volgden, werkten we met een groepje kinderen een toonmoment uit. We lieten de kinderen zoveel mogelijk ideeën aanbrengen en verwerkten dit alles in een leuke voorstelling. Ik was onder de indruk van de inbreng van de kinderen. Ze hadden superveel ideeën en bleken veel muzischer te zijn dan ik op voorhand had verwacht. Hieronder het resultaat waar ik echt wel trots op ben.




Na de toonmomentjes bekeken we elkaars filmpjes en na het eten maakten we ons klaar voor de film- en dansavond. Op ons paasbest keken we naar de film 'Save the last dance' (een hele mooie film) en bouwden we een feestje in de bar. Een hele leuke -laatste- avond!




Vrijdag stond in het teken van onze muzoboxen. In groepen van 18 studenten stelden we onze box voor aan elkaar. Het verbaasde me weer hoe iedereen van dezelfde doos iets totaal anders gemaakt had. Ook leuk om de verhalen van alle studenten te horen over in welke mate ze muzisch gegroeid zijn. Tijdens de voorstellingen werden er ook heel wat herinneringen opgehaald, o.a. aan de vorige creastage, de uitstapjes naar het Middelheimmuseum, het Muhka, de opera,... Uit dit alles kan ik alleen maar besluiten dat de hogeschool ons goed ondersteund heeft tijdens het muzische groeiproces!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten